Educatie

img_5963Kinderen zijn van nature leergierig. Gelukkig zijn er ook nog veel volwassenen leergierig, maar niet dankzij het onderwijsmodel dat bestaat uit uren in de bankjes zitten en dingen leren die je op dat moment niet interessant of relevant vindt. Het meest leerzame is en blijft lekker ravotten in de buitenlucht en de dingen uitproberen die op dat moment je interesse hebben. Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt, je wordt oud omdat je stopt met spelen.

Kinderen worden in Nederland niet opgeleid tot kritische burgers, maar tot volgzame consumenten”

Op de meenderij zijn er natuurlijk geen schoolbanken. We leren van elkaar en van elkaars fouten. Lekker buiten als het kan en anders binnen. Net als ons huidige landbouwsysteem het minst efficiënt denkbare is, is ons schoolsysteem om wanhopig van te worden. In Finland gaan de kinderen maar een paar uur per dag naar school en juist daar leren de kinderen het snelst. Kinderen worden in Nederland niet opgeleid tot kritische burgers, maar tot volgzame consumenten. De eerste jaren zijn we blij als ze leren lopen en praten, daarna moeten ze op school stilzitten en zwijgen.

Leren lezen en schrijven is een groot goed. Rekenen is zeker niet onbelangrijk. Maar voor de rest heeft iedereen eigen interesses; die kun je niet opleggen. Je kunt mensen een overzicht bieden van alles wat er is in de wereld, maar iedereen kan voor zichzelf bepalen waar hij of zij zich het meest in verdiept.

Als je een verplicht curriculum zou moeten instellen, dan zou dat over bodem, klimaat, water, voedsel, planten en bomen, samenwerken en dat soort dingen moeten gaan. En net als in Finland moet het geven van vakken en cijfers verboden worden. En afkijken zou verplicht moeten worden.